dimarts, 20 d’abril del 2038

Inundacions



De tant en tant, especialment quan apareixia el fenomen conegut com la gota freda, es produïen inundacions en el nostre barri. La causa era ben simple, no sols perquè la quantitat de pluja caiguda podia ser important, sinó perquè aquesta aigua no podia ser absorbida per las clavegueres, ja que les canonades interiors tenien un diàmetre molt reduït i no podien tragar eixa quantitat d’aigua en tan poc de temps, és més aquesta tornava a eixir. Els comerciants de l’avinguda, que ja estaven un poc farts d’aquestes situacions, tenien sempre a mà atovons i algeps per alçar un mur a l’entrada dels seus comerços i així evitar les destrosses.

 Carrer Cavite

 Carrer Fuerteventura

 Carrer Pico de teide

 Avinguda Malva-rosa

L'autobús de la SALTUV circul·lant amb dificultat per l'avinguda

 Església de Vera

Amb zodiac i tot.

 
  Encreuament avinguda Malva-rosa i Font d'Encarròs.

dimarts, 21 d’abril del 2037

Estació de La cadena. El trenet.



Fou anomenada així, perquè antigament en comptes de barreres hi havia una cadena. El trenet ha estat un dels mitjans de transport favorits dels habitants del nostre barri, perquè tenia uns horaris més exactes i previsibles que els del la línia 31. Destil·lava un encant especial perquè travessaves l’horta i et feia sentir-te millor en prescindir de la circulació entre carrers. Quan arribava l’estiu algunes unitats venien de gom a gom. Desaparegué en 1986. El tramvia ni de bon tros se li pot comparar.  
 
 Aquesta és una de les primeres imatges de l'estació de La Cadena.

 





 
 Durant les pluges també quedava afectada.
 
 Vista general des de l'estació de la Cadena.

 Restaurant i pub London, en l'encreuament i en front del Polit.

 Darrere del London

 Anant cap a les Termes.

A l'estiu el trenet es ficava de gom a gom.


Encreuament via del trenet amb la via de Barcelona.

Pas a nivell camí de Vera, via Barcelona.

dimarts, 22 d’abril del 2036

Autobusos



Com acabe de parlar del trenet, m'hauré de referir a l'altre transport públic del barri, és a dir a l'autobús. Durant molt de temps quedà reduït a dues línies:  la  31 que en un principi arribava a la plaça Tetuán i que després s’allargà fins el carrer Poeta Querol, i la 30 que tenia també el mateix final que la 31 i que travessava l'horta a través del camí de Vera, un camí que des del soterrament de les vies del tren vàrem perdre.
Sense ser molt agosarat, és molt probable que el servei que oferia el 31 fora dels pitjorets que hi havia a la ciutat. Perdre un autobús, suposava haver de suportar una espera considerable. El 30, en canvi,  a pesar de què eixia d’hora en hora era més fiable. Un dels conductors que més recorde duia bigot i era molt simpàtic. Quan s’endinsava pel camí de Vera, molt a sovint tenia el detall de fer l’aturada no en el lloc on estava realment, sinó davant les cases dels llauradors així que els divisava pel camí.
Una curiositat a destacar és que quan agarràvem l'autobús o el trenet per anar al centre, els de la meua generació sempre deien que anàvem a València. La primera vegada que els meus fills em varen sentir dir això em preguntaren desconcertats si és que nosaltres no vivíem a València.
L’1, el 2 i el 19 entrarien per fi a la Malva-rosa als primers anys de la dècada dels 80. Seguint el títol del llibre de Manuel Vicent “Un tranvia a la Malvarrosa” era curiós que tot i que el cartell que, tant l’1 com el 2, assenyalava que arribaven a la Malva-rosa, de fet es quedaven a les portes, concretament giraven pel carrer Vicent Guillot i tornaven al centre. Abans, a més del conductor, a l’interior dels tramvies i més tard dels troleibusos i autobusos, hi havia un cobrador. El bitllet era de diferent preu segons on volies anar, així que en un moment donat el cobrador cridava: final de dos cinquanta tot indicat que aquells que havien comprat eixe bitllet se n’havien de baixar. Per descomptat molt prompte començàrem a fer trampes. Finalment acabaria per imposar-se el bitllet únic i desapareixerien els cobradors. Una vegada, quan ja havíem arribat al final, ens quedaren sense baixar, el cobrador ens advertí que s’havia arribat al final del trajecte, però nosaltres li contestàrem que al cartell s’indicava que arribava a la Malva-rosa i que encara érem al Cabanyal. Per descomptat, ens tiràrem i ens amenaçaren de cridar a la policia.

 El 30 arribant al centre.

 
El 31 circulant pel camí del Cabanyal abans de tallar-se eixa via.

diumenge, 22 d’abril del 2035

Mercat



El mercat del nostre barri, originalment, estava situat entre el carrer Antoni Ponç, Font d’Encarròs i l’avinguda Malva-rosa. Després, seria traslladat a la plaça que hi ha entre el carrer Sant Rafael i Pare Pere Velasco. Uns anys més tard, fou de nou traslladat a uns baixos que hi havia entre el carrer Berenguer de Montoliu i el carrer Gran Canària i finalment, tancà definitivament les seues portes ja que, probablement, el Mercadona se’l va menjar.
Una de les anècdotes que recorde, és que en una ocasió ma mare m’havia enviat a comprar al mercat. Em vaig dirigir per Cavite i quasi a l’alçada d’on hui està el Mercadona vaig travessar cap a Antoni Ponç, ja que en aquells moments hi havia un solar sense res construït. No sé com me les vaig apanyar, però els diners que duia els vaig perdre i quan aní a pagar i vaig veure que no tenia els diners, agafí una plorera monumental, ja que el disgut que li anava a donar a ma mare era tremend. En veure'm les botigueres plorar d'aquella manera, s'apiadaren de mi i entre totes em juntaren els cinc duros que havia perdut. El meu agraïment per a elles.
 
 Carrer Antoni Ponç

                                                                  Avinguda Malva-rosa


                                 En la plaça que hi ha entre els carrers Sant Rafael i Pare Velasco